تبلیغات
وکالت و مشاوره حقوقی - تعزیرات و مجازات های باز دارنده چیست؟
هیچ کس تنها نیست

تعزیرات و مجازات های باز دارنده چیست؟

تاریخ:شنبه 19 فروردین 1391-15:55

تعزیر در ماده 16 قانون مجازات اسلامی؛

"تادیب یا عقوبتی می داند که نوع ومقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حکم وگذار شده است از قبیل حبس، جزای نقدی و شلاق که میزان آن بایستی کمتر از حد باشد"


مجازات بازدارنده: تمام جرائمی كه نوع و میزان مجازات آنهاتوسط قانونگذار ( حكومت به معنی عام كلمه)تعیین شده است نه شرع، مجازات بازدارنده است مانند مجازاتهای مذكور در كتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی و این مجازاتها به لحاظ اینكه نوع و میزان و تعدادآنهااز طرف شرع معین نگردیده است ، مشمول عنوان تعزیر نیز می باشند .،از آنجا که مجازاتهای بازدارنده در فقه و در حقوق ما سابقه ندارد ماهیت آن دارای ابهام است لذا در خصوص آن تعابیر مختلفی صورت گرفته و فرضیه های گوناگونی مطرح شده است که مهمترین آن چهار فرضیه به شرح زیر است:

1_مجازات بازدارنده همان تعزیر است که براساس قاعده فقهی (التعزیر بما یراه الحاکم)فقها می توانند نسبت به اعمالی که در شرع گناه محسوب می شود اجرا کنند.

2_مجازات بازدارنده در مقابل رفتار افرادی اعمال میشود که از نظر شرعی و نصوص اولیه مرتکب گناه نشده اند ولی رفتار آنها منجر به اختلال در نظام اجتماعی و ایجاد مفسده عمومی در جامه اسلامی می گردد.

3_مجازات بازدارنده مجازاتی است که قاضی می تواند به عنوان مکمل مجازاتهای تعزیری،مرتکبین جرایم را به آن محکوم کند.

4_مجازات بازدارنده از مصادیق اجرای نهی از منکر است و از باب حسنه تلقی می شود

مجازات بازدارنده در ماده 17 قانون مجازات اسلامی؛

"تادیب یا عقوبتی است که از طرف حکومت به منظور حفظ نظم و مراعات مصلحت اجتماع در قبال تخلف از مقررات و نظامات حکومتی تعیین می گردد از قبیل حبس و جزای نقدی، تعطیل محل کسب و لغو پروانه و محرومیت از حقوق اجتماعی و اقامت در نقطه یا نقاط معین و منع از اقامت در نقطه یا نقاط معینو مانند آن."

آیا تفاوتی میان مجازات تعزیری ومجازات بازدارنده میباشد؟!

مجازات تعزیری در مورد آن اعمالی اجرا می گردند که در سوابق فقهی به عنوان فعل حرام مستوجبِ عقوبتِ شرعی تعریف گردیده است و دارای ریشه و سوابق فقهی هستند،به این نوع مجازاتها که نوع و میزان و کیفیت آن در شرع پیش بینی نشده است و به نظر حاکم بستگی دارد تعزیرات می گویند،حرمت هتک حیثیت وآبروی مومن و یا حرمت خیانت امین نسبت به مورد امانت و... تمامی موارد فوق الذکر به عنوان اعمالِ حرام مستوجبِ عقوبتِ اخروی در شرع و سوابق فقهی تعریف گردیده اند.حاکم اسلامی مرتکبین هر یک از این اعمال را می تواند به نظر خودش تعزیر کند که این نوع تعزیرِ حاکم صرفاً از باب تنبیه مرتکب و جلوگیری از تکرار جرم وحفظ نظم و امنیت جامعه اسلامی بوده است و هیچ ارتباطی با عقوبت اخروی مرتکب آن عمل حرام ندارد. تبصره یک ماده2قانون آیین دادرسی کیفری نیز در تعریف مجازات تعزیری این نوع مجازات را به ارتکاب فعل حرام یا ترک واجب محدود کرده است که صراحتاً بر مراتب فوق الذکر دلالت دارد

مجازات بازدارنده در مورد اعمالی اجرا می گردندکه انجام و ارتکاب آنها مستوجب عقوبت شرعی و اخروی مانند قتل نفس،هتک حرمت و حیثیت مومن و... نیست بلکه صرفاً تخلف از نظامات امروزی حکومت اسلامی است،که به منظور حفظ نظم ومراعات مصلحت اجتماع و بنبر ضرورت حال اجتماع مسلمین وضع گردیده اند،مانند صدور چک بلامحل یا مجازات خروج غیر قانونی از مرز یا جعل سند و...به عنوان مثال در مورد جرم خروج غیر قانونی از مرز بدون اخذ مجوز باید اساساً گفت به جهت این که در زمانهای گذشته چیزی به عنوان خطوط مرزی وجود خارجی نداشته و تعریف نشده بود و مفهوم مرز زائیده اجتماع و جوامع امروزی است لذا فعل خروج غیر قانونی از مرز در فقه اسلامی به عنوان عمل حرام مستوجب مجازات تعزیری تعریف نشده است.مسلماً در چنین موردی وقتی حکومت وجود خطوط مرزی را به عنوان یک ضرورت لازم تشخیص دهد میتواند از باب حفظ نظم و امنیت و مصالح جامعه،مقرراتی را نیز وضع کند که به موجب آن انجام چنین عملی مستوجب مجازات باشد.به این نوع مجازات که بر اعمالی مترتب می شوند که حکومت از باب حفظ نظم و مراعات مصلحت اجتماع امروز مسلمین آن را وضع کرده است مجازات بازدارنده گفته می شود که مشمول مرور زمان است و ماده 173 قانون مجازات اسلامی به صراحت،مجازات بازدارنده را به همین کیفیت تعریف کرده است

لزوم تفکیک مجازات بازدارنده و مجازات تعزیری

رای وحدت رویه هیات عمومی دیوانعالی كشور شماره 590 مورخ 5/11/1372

درباره مجازات های بازدارنده مذكور در ماده 17 قانون مجازات اسلامی
مجازاتهای بازدارنده مذكور در ماده 17 قانون مجازات اسلامی مصوب هشتم مرداد ماه 1370، به ضرورت حفظ نظم و مصلحت اجتماع درباره كسانی اعمال می شود كه مرتكب جرم عمدی شده و تعیین مجازات تعزیری مقرر در قانون برای تنبیه و تنبه مرتكب كافی نباشد كه در این صورت دادگاه می تواند بر طبق ماده 19 قانون مجازات اسلامی مجازات بازدارنده را هم به عنوان تتمیم مجازات در حكم خود قید نماید و تعیین حداكثر مجازات تعزیری مانع تعیین مجازات بازدارنده نمی باشد. بنابراین رای شعبه 12 دیوانعالی كشور كه نتیجتاً با این نظر مطابقت دارد صحیح تشخیص می شود.
این رای بر طبق ماده واحده قانون وحدت رویه قضایی مصوب 1328، برای دادگاه ها و شعب دیوانعالی كشور در موارد مشابه لازم الاتباع است


نتیجه ؛

نظریه شماره10/7-15/1/1381

نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه

تمام جرائمی كه نوع و میزان مجازات آنهاتوسط قانونگذار ( حكومت به معنی عام كلمه ) تعیین شده است نه شرع مجازات بازدارنده است مانند مجازاتهای مذكور در كتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی و این مجازاتها به لحاظ اینكه نوع و میزان و تعدادآنهااز طرف شرع معین نگردیده است ، مشمول عنوان تعزیر نیز می باشند . اما مواردی در قوانین جزایی آمده است كه تعیین نوع و میزان مجازات را در اختیار حاكم گذارده است . مانند مجازات كسی كه كمتر از چهار بار اقرار به زنا كند ( موضوع ماده ۶۸ ق . م . ا ) این قبیل موارد فقط داخل در عنوان تعزیر می باشند نه مجازات بازدارنده . بنابراین در خصوص ملاك تفكیك مجازاتهای بازدارنده ازمجازاتهای تعزیری باید گفت ، بین مجازاتهای تعزیری و بازدارنده عموم و خصوص مطلق می باشد یعنی تعزیر اعم است و مجازاتهای بازدارنده اخص . به عبارت دیگر با توجه به تعریف مجازاتهای بازدارنده در ماده ۱۷ ق . م . ا . ۱۳۷۰تمام مجازاتهای مذكور در كتاب پنجم ق . م . ا . ۱۳۷۵ مجازات بازدارنده است . ضمناتعریف تعزیرات شرعی درتبصره ۱ ماده ۲ ق . آ . د . ك . ۱۳۷۸ آمده است ، نتیجتااصطلاح تعزیر شامل مجازات بازدارنده هم می شود . لكن اصطلاح مجازات بازدارنده شامل تعزیرات شرعی نیست

بنابر این تفاوت ماهوی میان مجازات تعزیری و مجازات بازدارنده موجود نیست




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
anonymous std testing
یکشنبه 4 تیر 1396 21:19
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آغاز
آیا نه حل و فصل درست با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما در واقع
موفق به من مؤمن اما فقط برای while.
من این کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات
و یک ممکن است را خوب به کمک پر
کسانی که معافیت. که شما که می توانید
انجام من خواهد مطمئنا بود مجذوب.
مینا
دوشنبه 4 آذر 1392 21:03
خوب بود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر