تبلیغات
وکالت و مشاوره حقوقی - چند همسری یا همان تعدد زوجات یعنی چه؟
هیچ کس تنها نیست

چند همسری یا همان تعدد زوجات یعنی چه؟

تاریخ:جمعه 9 دی 1390-12:06


تعدد زوجات ، نوعی چند همسری که در اسلام با شرایطی پذیرفته شده است . تک همسری طبیعیترین شکل زندگی زناشویی است . برخی اشکال دیگر ازدواج از جمله چندشوهری و ازدواج اشتراکی جز در میان برخی اقوام بدوی مانند اقوام ساکن تبت بروز نداشته و عملا از میان رفته اما چندزنی یا تعدد زوجات ظهور بیشتری داشته و تا حدودی دوام یافته است  تعدد زوجات در نظام حقوقی اسلام با قیود و شرایطی پذیرفته شده است .
 

رعایت عدالت؛ قرآن مجید در رعایت اصل عدالت در رابطه بین همسران می فرماید:«فَاِن خِفتُم اَلَّا تَعدِلُوا فَوَاحِدَةً»؛ «اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید، پس تنها یک همسر انتخاب کنید».

رعایت محدودیت؛ اسلام گستره چند همسری را محدود ساخته و تا چهار نفر تقلیل داده است. قرآن مجیئ در این باره می فرماید: «فَانکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِنَ النِّسَاءِ مَثنََی و ثُلَاثَ و رُبَاع...»؛ «با زنان پاکیزه ازدواج کنید، دو یا سه یا چهار همسر...».
تأمین مالی؛ از دیدگاه اسلام نفقه زوجه به عهده مرد است؛ از این رو کسی که نمی تواند نیازمندی های همسران متعدد را تأمین کند، نباید به چند همسری روی آورد.
تأمین عاطفی و جنسی؛ امام صادق علیه السلام فرموده است: «هر که آن قدر زن بگیرد که نتواند با آنها نزدیکی کند و در نتیجه آن، یکی از همسرانش مرتکب زنا شود، گناه این کار بر گردن اوست».
از جملة ایراداتی که بر پذیرش تعدد زوجات در اسلام گرفته شده آن است که این امر با اصل تساوی حقوق زن و مرد که ناشی از تساوی آن دو در انسانیت است سازگار نیست . این ایراد مبتنی بر تحلیلی است که مبنای تجویز تعدد زوجات را ارضای هوسرانی مرد می داند در صورتی که تعدد زوجات بر پایة مصالح متعدد فردی و اجتماعی جایز شمرده شده
از مهمترین اشکالات در بارة تعدد زوجات این است که تجویز آن موجب گسترش شهوت پرستی است . بسیاری از مؤلفان غربی در این زمینه به وجود حرمسراها در زندگانی خلفا و سلاطین مسلمان استشهاد کرده اند ولی به نظر محققان قیودی که در اسلام برای جواز تعدد زوجات ذکر شده آزادی مرد هوسران را بسیار محدود می کند. اصولا تربیت دینی بر پایة رعایت عفت و حیا و مهار کردن شهوات استوار است . اسلام بیش از همه با حرمسرا مخالفت کرده و آن را ناپسند شمرده است . بعلاوه کارهای ناشایست برخی مردان مسلمان را نمی توان به اسلام نسبت داد.


 حق تاهل از طبیعی ترین حقوق بشری است. هیچ بشری را به هیچ وجهی نمی‌توان از این حق محروم کرد.
 حق تاهل حقی است که هر فرد بر اجتماع خود دارد؛ همان طور که حق کار ، حق خوراک ، حق مسکن ، حق تعلیم و تربیت ،حق آزادی و .... نیز جز حقوق اصلی و اولی بشر شمرده می شود و به هیچ عنوان نمی‌توان از او سلب کرد. حق تاهل نیز یک حق طبیعی است و با توجه به افزایش زنانِ آماده‌ی ازدواج نسبت به مردانِ آماده‌ی ازدواج، تک‌همسری با این حق طبیعی منافات دارد و بر خلاف حقوق طبیعی بشر است.

پدیده چند همسری (یا تعداد زوجات) نه تنها در میان قبایل غیر متمدن وجود داشته است بلکه بسیاری از ملل متمدن نیز در گذشته و حال آن را پذیرفته‌اند. این رسم و قانون، گذشته از اعراب جاهلیت، در میان قوم یهود و ملت ایران در زمان ساسانیان و بعضی از دیگر ملت ها نیز وجود داشته است.
اسلام چند همسری را محدود و مقید کرده است؛ یعنی از طرفی تعداد نامحدود همسران را جایز ندانسته و حداکثر چهار زن را مجاز کردف، و از طرف دیگر برای آن قیود و شرایطی قرار داده است، و به این ترتیب،‌ به هر کس اجازه نداده است که همسران متعدد بگیرد. دو شرط اساسی برای ازدواج مجدد از این قرار است:
1- توانایی اداره زندگی از نظر مالی و تامین نیازمندهای مشروع و طبیعی همسران و فرزندان.
2-توانایی رعایت عدالت میان همسران و تامین نیازهای روحی و عاطفی آنها به گونه‌ای که در رفتار و گفتار مرد، نشانه‌ای از تحقیر و تخریب شخصیت یکی از همسران مشاهده نشود .
طبیعی است که چنین شرایطی برای عده کمی از مردان فراهم می‌شود.


افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاَ رعایت می‌کنند بسیار کم اند.

هووگری ضرب المثل ناسازگاری است برای زن دشمنی بالاتراز هوو وجود ندارد چند همسری، زنان را به قیام و اقدام علیه یکدیگر و و احیاناَ شوهر وا می دارد. و محیط زناشویی را که بایدمحیط صفا و صمیمیت باشد به میدان جنگ و جدال و کانون و کینه و انتقام تبدیل می کند. دشمنی و عداوت میان مادران به فرزندان آنها نیز سرایت می کند
اگرزن اول بداند که شوهرش در انتخاب همسر جدید مجوز دارد خواه این مجوز نازا بودن زن یا نازا شدن طبیعی او و احتیاج مرد به فرزند باشد یا نیازمندی قبیله یا کشور به زیادی جمعیت باشد یا نامساوی شدن زن و مرد از لحاظ ارضا جنسی یا از لحاظ تولید فرزند ... و از او سیر نشده است و رو آوردن به چند همسری به معنای پشت کردن به او نیست و او نیز ژست و استبداد و خودسری و هوسرانی را از خود دور کند و به احترامات و عواطف خود نسبت به زن اول بیفزاید و هم چنین اگر زن دوم توجه داشته باشد که زن دومی حقوقی دارد و حقوق او محترم است و تجاوز به آنها جایز نیست خصوصاَ اگر همه توجه داشته باشند که در راه حل یک مشکل اجتماعی قدم بر می دارند مسلماَ از ناراحتی های داخلی کاسته می شود.
پیشنهاد نهایی و قابل اجراء
اگر قرار است زمینه تعدد زوجات به طور کلی از میان برود باید چند کار صورت پذیرد.
1- تامین عدالت اجتماعی و کار و درآمد کافی برای هر مرد نیازمند به ازدواج تا بتواند به تشکیل کانون خانوادگی اقدام نماید.
2- تامین آزادی اراده و اختیار همسر برای زن که از طرف پدر یا برادر و یا شخص دیگر از روی اجبار به عقد یک مرد زن دار پولدار درآورده نشود . بدیهی است که اگر زن آزاد و مختار باشد و امکان همسری با یکمرد مجرد برایش فراهم باشد هرگز همسر یک مرد زن دار نخواهد شد .
3- نابودی عوامل تحریک و تهییج و فریب و بنیاد کن نسبت به زندگانی مشترک عوامل فریب زنان شوهردار را از خانه شوهر به خانه بیگانه می کشد تا چه رسد به زنان بی شوهر. اجتماع اگر در پی اصلاح است و طرفدار نفی حمایت از تک همسری است باید در راه برقراری این سه عامل بکوشد وگرنه منع قانونی تعدد زوجات جز این که راه فحشا را باز کند اثر دیگری ندارد.

 بلوغ جسمی و جنسی دختران، به طور معمول چند سال پیش لز پسران است و در طول زمان، همراه با رشد جمعیت بشری، باعث می شود که در جامعه تک همسر گرا، همواره انبوه کثیری از زنان -که آمادگی و علایق جنسی دارند- در برابر مردانی فاقد شعور و درک جنسی، قرار داشته باشند و تمایلات جنسی آنان به نحو مشروع ارضا نگردد.
روابط نامشروع و روسپی گری و کمونیسم جنسی، گشوده و جامعه به فساد کشیده شود. این همان راهی است که عملاً غرب می پیماید: نتیجه این روی آرود را می توان در گزارش دکتر اسکات -مأمور پزشکی شهرداری لندن- مشاهده کرد. در گزارش او آمده است: «در لندن از هر ده کودکی که به دنیا آمده اند، یکی غیر مشروع است! تولدهای غیر قانونی در حال افزایش دائمی است و از 33838 نفر در سال 1957 به 53433 نفر در سال بعدی افزایش یافته است».




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
farzad
سه شنبه 20 دی 1390 00:34
salam khanume vakile aziz rastesh az in matn bishtar khosham unad elatesham in bod ke omumiyate bishtari dare va hamintor alave bar inke ye chaleshe mazhabi ro to khodesh dare ..mitune haghaniyate ofkare eslami ro mahak bezane. matni ke neveshte bodid ali bod ....arezuye movafaghiyat baraton daram.
پاسخ وکیل و مشاور حقوقی : باسلام ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر