تبلیغات
وکالت و مشاوره حقوقی - وكالت
هیچ کس تنها نیست

وكالت

تاریخ:یکشنبه 1 اسفند 1389-21:05

وكالت در لغت به معنای واگذار كردن،  اعتماد و تكیه كردن به دیگری است.و در اصطلاح فقهی عقدی است كه به موجب آن كسی دیگری را برای انجام كاری جانشین خود قرار می‌دهد.معنای لغوی وکالت اعمّ است. زیرا در معنای لغوی واگذاركردن هر كاری به دیگری است. ولی معنای اصطلاحی اخصّ است. زیرا هر كاری را نمی‌توان به دیگری واگذار كرد. مثلاً انسان زنده نمی‌تواند نماز واجبش را به دیگری واگذار كند تا او بخواند بنابراین بین معنای لغوی و اصطلاحی وكالت، عموم و خصوص من وجه است.
مستندات وكالت:
 ادله متعددی بر مشروعیت آن اقامه شده است كه عبارتند از:
1- روایت معروف عروة بن جعد بارقی كه پیامبر (ص) وی را وكیل كرد در خریدن گوسفندی و گفت این دینار را بگیر و گوسفندی بخر. هم‌چنین روایاتی كه اهل سنت نقل كرده‌اند كه پیامبر (ص) ابا رافع را در نكاح میمونه دختر ابوسفیان وكیل كردند و احادیثی كه از معصومین (علیهم‌السلام) در مورد وكالت آمده و عمل خود آنها كه در منازعات و سایر امور وكیل می‌گرفتند.
2- اجماع بر جواز آن قائم شده است. بر این كه درطول زمان‌ها و زندگی بشر وكالت مشروع بوده و افرادی بعضی دیگر را در انجام کارها وكیل می‌كردند، و چون ممكن نیست انسان تمام كارهایش را شخصاً انجام دهد. این نیاز انسان باعث مشروعیت وكالت می‌شود.
 
تبیین وكالت:‌
وكالت یك نوع عقد از عقود است كه بین موكل و  وكیل بسته می‌شود وكیل به جای موكل كار مورد وكالت را انجام می‌دهد مثلاً زید عمر را وكیل می‌كند به این كه زمینی برای او بخرد زید موكل است و عمرو وكیل. این عمرو به نیابت از زید كار را انجام می‌دهد. و موكل محدوده‌ای را كه برای وكیل مشخص كرده، وكیل حق تجاوز و تعدی از آن را ندارد. مثلاً موكل گفته این خانه مرا بفروش به دویست تومان وكیل حق ندارد به كمتر از دویست تومان بفروشد. وكالت دو قسم است:
1-   وكالت خاص
2-   وكالت عام
 
اگر موكل به وكیل بگوید تو وكیل من هستی فقط در فروش این خانه این وكالت خاص است. و این وكالت خاص هم یا به نحو مطلق است گفته وكیلی در فروش خانه، ولی معین نكرده نقداً بفروشد یا نسیه. به ثمن رایج بفروشد یا غیر ثمن رایج. وكالت خاص یا به نحو مقید است گفته وكیلی در فروش خانه و مشخص كرده به فلان مبلغ بفروشد یا نقد بفروشد.
وكالت عام:‌موكل به وكیل بگوید تو وكیل من هستی در همه چیز، در این صورت شخص در بیع. هبه – رهن – اجاره – قرض – نكاح وكیل شخص  می‌گردد و وكیل می‌تواند در این نوع وكالت. خودش و كیل دیگری بگیرد.
 
شرایط صحت وكالت:‌
در وكالت شرط است كه هر یك از وكیل و موكل بالغ و عاقل باشند و موكل كاری را كه به وكالت می‌دهد شرعاً از انجام آن کار ممنوع التصرف نباشد. كار مورد وكالت باید در ملكیت موكل باشد وقابلیت نیابت را داشته باشد بنابراین موكل نمی‌تواند عبدی را كه در آینده می‌خواهد بخرد كسی را وكیل كند در آزادی آن عبد، یا كسی را وكیل كند در گرفتن روزه‌اش، زیرا در دو مثال عبد هنوز به ملكیت موكل در نیامده و روزه هم قابل نیابت به دیگری نیست.
وكالت موقعی صحیح واقع می‌شود كه به طور منجز واقع شود. اگر آن را به شرطی، مثل آمدن زید یا به صفتی، مثل طلوع آفتاب یا روز جمعه معلق كنند وكالت صحیح نیست. مثلا زید به عمرو بگوید تو وكیل من هستی اگر زید از مسافرت بیاید.
 
فرق وكالت با اذن:
اذن ایقاع است یك طرفی می‌باشد احتیاج به قبول ندارد ولی وكالت عقد است علاوه بر ایجاب به قبول نیز احتیاج دارد. وكالت عقد جایز است و هر یك از طرفین در هر وقت خواسته باشند می‌توانند آن را فسخ كنند وكیل اگر وكالت را فسخ كند حق تصرف در كار مورد وكالت را ندارد ولی اگر موكل فسخ كند و بر عزل وكیل هم شاهد گرفته باشد تا زمانی كه خبر عزل به وكیل نرسد وكالت فسخ نشده و تصرف وكیل هم صحیح است.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
mehdi
سه شنبه 30 فروردین 1390 12:02
mmanon kheli kho0b bo0d
mehdi
سه شنبه 30 فروردین 1390 12:01
mersi kheili kho0be
َعبدالله
سه شنبه 23 فروردین 1390 21:26
خوبه ولی مطالب کمه مطالب رو افزایش بده
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.